Perşembe, Mayıs 23, 2013

MARKA nedir, ne değildir?


 Hakkımda yazımı okuduysanız bu blogu kurma amacımın marka ve markalarla ilgili tüm araştırmalarımı tüm derleyip topladıklarımı sizlerle paylaşacağımı biliyorsunuzdur. Açıkçası bu blogun hem bana hem de sizlere bir kılavuz niteliği taşımasını istiyorum çünkü yazdıkça ve araştırdıkça bende sizlerle birlikte öğreniyorum.


Peki madem konumuz marka, ilk önce markayı tanımlayarak işe başlayalım.


Marka;

* Bir şirketin, ürünün yada servisin kişileştirilmesidir.
* Belirli bir karakter ve kişiliğe sahip olmak ve tüketiciyle duygusal bir bağ oluşturmaktır.
* Ürünün müşteri beklentilerini karşılaması adına verilen bir sözdür.
* Değerleri, fikirleri ve kişiliği temsil eder.
* Fonksiyonel,duygusal ve rasyonel kuruluşlar dizinidir.
* Kendini pazarda konumlandırmaktan öte, bulunduğu pazarda seçilen olmaktır.

Marka'nın anlamını içeren daha bir çok anlatım var ama işin özü budur. Marka'nın ne anlam ifade ettiğini öğrendikten sonra gelelim marka'nın girdilerine ve çıktılarına...

Marka'nın girdileri ;

* Yasal bir belgesi yani lisansı olmalıdır. Örn. "TM"
* Logo'su olmalıdır. Örn. ISO standartları
* Markanın kimliği olmalıdır ( Sunulan ürün yada servisin tüketici tarafından algısı ) Örn. Body Shop'un etik olması gibi...
* Markanın çağrışım yapması için amblemi olmalıdır. Mc Donald's "M" , Hugo Boss "HB"
* Risklere karşı sigortası olmalıdır.
* Duygusal ve rasyonel değerlerini buluşturan bir değer sistemi olmalıdır.
* Öncelik olarakta markanın yönünü, odaklandığı noktayı ve amacını belirleyen vizyon ve misyonunun olmasıdır.

Marka'nın çıktıları ;

* Tüketicinin gözündeki imaj Örn. Arçelik'in güvenilir bir marka olması
* Satın alıma değer katması Örn. Shop&Miles ve havayolları
* Kişiliğinin olması Örn. Nike ve rekabetçi spor eşleşmesi
* Marka ve tüketici arasında iletişim bağı, duygusallık Örn. Ziraat Bankası, yerel banka olması

Ve son olarak marka nedir ne değildir ile ilgili bilinmesi gereken ipuçları ;

* Bir marka dört önemli unsur içerir ; kurumsal müşteriler, pay sahipleri,çalışanlar ve tabiki yönetim.
* Bir markanın satın alım kararında ana temel fayda'dır
* Marka, tüketicinin söz kaynağıdır. Tüketiciye farklılıkları vaat eder.
* Bir marka sadece logo'dan ibaret değildir.
* Markalar akıcı ve dinamiktir.
* Tüketici odaklı gelişmek durumundadırlar.
* Marka, tüketicinin ne aldığıyla ilgilidir, ürün ise tüketicinin ne yaptığıyla ilgilidir.
* Bir marka pazarda kendini diğerlerinden ayıran kuruluş,ürün yada hizmet hakkında özel bilgi verir.
* Marka, ürün yada hizmetinin benzersiz olduğunu kılan özellikleriyle ilgili güvence taşır. ( Bir nevi teminat gibidir )
* Marka tüketicinin satın alma kararını kolaylaştırır, zamandan tasarruf etmesini sağlar.
* Tüketici beklentilerinin sürekli karşılandığına ve istediği hizmeti aldığına inandığı markaya sadık kalır.
* Marka satıcı için kolay tanınma yoludur.
* Marka satıcı için ürünün benzersiz özelliklerinin yasal korunma yoludur.
* Marka memnun müşterinin kalite imzasıdır.
* Marka satıcı için finansal getiridir.
* Tüketici marka ile ürün arasında ilişkilendirme yapar. ACE deyince aklımıza çamaşır suyunun gelmesi yada BAYER deyince aklımıza aspirin gelmesi gibi...

Böylelikle marka ile ilgili kısa bir ön bilgiye sahip olmuş olduk. Yine ara ara markanın anlamı ve ifade ettikleriyle ilgili sizlere paylaşımda bulunacağım.Sizlerinde yorumları yada eklemek istedikleri var ise gönderebilirsiniz.

Sizin yorumlarınız ve paylaşımlarınızın benimde bir sonra ki adımımı kolaylaştıracaktır.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder