Perşembe, Mayıs 30, 2013

MARKA ADLANDIRMA SÜRECİ

marka ismi

Marka konusuyla ilgili yaptığım araştırmalarda en çok dikkatimi çeken konulardan biri "Marka Adlandırma" olmuştu. Dışarıdan çok basit görünsede, her bir markanın isminin ayrı bir hikayesi olduğunu okumak benim için ilgi çekiciydi hatta bazılarının bunun için özellikli hikayeler oluşturduklarını bile okudum.

Konu maalesef her hangi bir isim koymakla bitmiyor. Hatta dünyada ki gerek teknolojik gelişmeler gerekse de pazar rekabetinin büyümesinide göz önünde tutarsak bırakın marka oluşturmayı marka adı bulmak bile bir o kadar zorlaştı.

Bunların sonucunda oluşturmak istediğiniz markayı adlandırmak için önce hangi pazarda yer almak istediğinizi belirlemelisiniz çünkü yarattığınız marka sizi rakiplerinizden ayıracaktır  ve unutmamanız gereken en önemli şeylerden biri markanızın adının sizin için ne ifade ettiği değil müşterileriniz için ne ifade ettiğidir.

Aslında "Marka Adlandırma" konusunda çalışan bir çok uzman şirket var, onlardan destek alabilirsiniz ama bütçeniz şu an buna izin vermiyorsa yanınızda uzman bir ekip olmadanda bunu başarabilirsiniz.

O zaman ben size nasıl yapılabileceğini biraz açıklamaya çalışayım.

strateji
Marka Stratejinizi Belirleyin

Markanızın stratejisini belirlemeden markanızı adlandırmanız mümkün değildir daha doğrusu mümkün ama doğru bir adım değildir.

Markanızın "benzersiz değer" özelliklerini belirlemeden, markanızın müşterilere ne vaad edeceğine karar vermeden ve stratejik yönünüzü bilmeden doğru bir marka adlandırması yapmak biraz gerçek dışı olur.

Pazar, Rakip ve Tüketici Araştırması Yapın

Etkili bir marka adı koymadan önce yer almak istediğiniz pazarı tamamıyla anlamalısınız. Nasıl yapmalı peki pazardaki diğer rakiplerin isimlerini inceleyebilirsiniz ve tüketicilerin bu isimleri nasıl algıladığını araştırabilirsiniz yani bir nevi kamuoyu yoklaması anlatmak istediğim.

Bu çalışmalarınızın sonucunda pazarda çıkan boşluk ve fırsatları belirlemeye çalışın sonra da boşlukları dolduracak ve fırsatları güçlendirecek bir marka adı geliştirmeye çalışın.

Marka adı koymak maalesef ki koy, geç tadında olacak bir şey değil. Biraz emek istiyor.

Markanızın Mesajı Ne Olmalı?

Pazardaki rakiplerinizi ve tüketicilerin bu pazardan beklentilerini anlarsanız, markanızın konumunu geliştirmek sizin için çok daha kolay olacaktır. Bundan sonra en uygun marka ismini oluşturmak için pazar konumunuzu markanızın vaatleriyle birlikte kullanmayı deneyin.

Markanızın kişiliğini belirleyip bununla uyum sağlayan bir isim yaratmaya çalışın.

Yargısız Beyin Fırtınası Yapın

Çok fazla vakit kaybetmeden varsa ekibinizide toplayıp beyin fırtınası yapmaya başlayın zaten bu aşamada kötü fikir diye bir şey yoktur o yüzden üretebildiğiniz kadar çok isim üretin. Aklınıza ne geliyorsa yazın. Olur yada olmaz yargılamayın.

En deli düşüncelerden ne kadar mükemmel fikirler çıkabileceğine inanamazsınız. Herşeye açık olmakta fayda var.

Markanıza tüm açılardan bakmaya çalışın, dış sesleri dikkate alın, her bir faydayı göz önünde tutun, listenizi uzattıkça uzatın ve hatta mümkünse aranıza tarafsız bir üçüncü şahıs eklemeyi unutmayın.

Listedekileri Elemeye Başlayın


Bir sonra ki adım artık yavaş yavaş en uygun isime ulaşmak için listedekileri elemeye geldi. Listenizdeki en iyi isimlerden 20 tanesini seçin.

Listenizde kalanların marka değişikliklerini, coğrafi açılımları,marka uzantılarını, trendleri içeren isimler olmasına dikkat edin.

Marka ve Alan Adlarını Kontrol Edin

Listenizdeki isimlerin ve alan adlarının kullanılabilir durumda olup olmadığını kontrol etmeye geldi sıra. Başınızın daha sonradan ağrımasını istemiyorsanız bunu baştan kontrol etmekte fayda var.

Her biri için ayrı ayrı araştırma yapmalısınız. Çok fazla zamanınızı almayacaktır.

Listenizi Biraz Daha Daraltın

Marka ve alan adı kontrolünden sonra listesinizi 5 yada 10'lu rakamlara indirin.

Marka Pazarlama Numuneleri Geliştirin

Elinizde kalan marka adları için logo, kartvizit ve ambalaj numuneleri oluşturun. Oluşturduğunuz logoların göze nasıl hitap ettiğine ve kulağa hoş gelip gelmediğine dikkat edin.

Kullandığınız marka listenizdeyken size hoş gelebilir fakat ambalaj tasarımında yada bir reklamda kullanıldığında aynı etkiyi yaratmayabilir. Bu biraz uzaktan davulun sesi hoş gelir tadındadır.

Oluşturduğunuz Numuneleri Test Edin

Oluşturduğunuz numuneleri ulaşmak istediğiniz kitledeki tüketicilere göndererek test edin ve hangisinin hedef kitlenizde yankı uyandırdığına ve hangisinin pasif kaldığına bakın.

Test süresince hangi adın daha iyi olduğuna, hangisinin üzerinde ince ayar yapmanız gerektiğine yada hangisinin bir an önce listeden çıkması gerektiğine karar verin.

Belli mi olur belki bu test aşaması size sil baştan yeni bir liste yaptırır.

Markanızı Sunun ve Gözlemleyin

Marka adınızı oluşturduktan sonra ilk yapmanız gereken, müşteri teması olan her yerde her alanda kullanmaktır, unutmayın.

Bundan sonra markanızın benimsendiğinden emin olmak için sürekli araştırma yapmak ve gözlem altında tutmanız gerekiyor.

Kısaca adını koydum demeklede iş bitmiyor.


 Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

* Marka adınız farklı ve benzersiz olmalıdır . ( Kodak,Nikon,Nike...v.s )

* Telafuzunun kolay olmasına, kolay hatırlanabilir bir isim olmasına dikkat etmelisiniz.( Mango,Zara,Nike,Tide,Adidas,Mavi...v.s )

* Ürünün özellikleri ve yararları hakkında fikir vermelidir. ( Swift,Quickfix,Lipguard...v.s )

* Diğer dillerde de telafuzunun kolay olmasına dikkat etmelisiniz.

* Yasal koruma ve kayıt için yeterli bir isim olmalıdır.

* Ürün ve servis kategorisi önermelidir. ( Hürriyet,Newsweek...v.s )

* Somut bir kalite içermelidir. ( Firebird,Audi...v.s )

* Marka adının diğer dillerde ve kültürlerde olumsuz yada negatif bir anlam içermediğine dikkat etmelisiniz.

* Yaratmak istediğiniz marka'nın türüne bağlı olarak ".com" , ".org" , ve ".edu" gibi Url uzantılarının kullanılabilir durumda olmasına özen göstermelisiniz.


Hadi ne duruyorsunuz bence bir an önce çalışmaya başlayın. Eskiden büyük balık küçük balığı yutardı artık hızlı balık yavaş balığı yutuyor, benden söylemesi...

Semra PINARLI
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder